آمار مطالب

کل مطالب : 357
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 5
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 123
بازدید سال : 748
بازدید کلی : 40353

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه عمومی پروین اعتصامی همدان و آدرس parvinpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 123
بازدید کل : 40353
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


 
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1393
نظرات

کتاب و کتابخانه در دوره صفوی

یکی ازابعاد مهم مدنیت در دنیا اعتنای به کتاب و کتابخوانی است چیزی که در تمدن اسلامی توجه زیادی به آن وجود داشته و پدید آمدن آثار مکتوب بی شمار همراه با هزاران کتابخانه کوچک و بزرگ در سراسر دنیای اسلام نشان این توجه می باشد.

داستان کتاب در دوره صفوی داستانی دو سویه است از یک جهت قابل تقدیر و از جهتی باعث تاسف. در این دوره باشکوه در شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، قزوین و بسیاری از نقاط دیگر هزاران کاتب به استنساخ کتاب مشغول بوده و آثار مکتوب را برای استفاده خود یا به درخواست دیگران کتابت می کردند. کاتب کتاب را استنساخ می کرد پس از آن کتاب استنساخ شده به کتابخانه شخصی یک عالم یا وزیر یا شاه یا کتابخانه ی مدرسه ای منتقل می شد. نسخه های تهیه شده به دلیل انکه محدود بود هر لحظه در معرض تلف شدن قرار داشت و اصولا تولید کتاب در دوره صفوی به گونه ای بود که کتاب به راحتی نمی توانست در اختیار همه قرار بگیرد. درست همان طور که پس از تولید به راحتی در معرض تلف قرار داشت. این وضعیت مانعی بر سر راه ترقی و رشد فرهنگ در این دوره محسوب می شد. 

در واقع دولت صفوی برخلاف مسیرکند تولید کتاب به لحاظ تالیف و استنساخ که پیش از ان وجود داشت پس از استقرار حرکت جدی خود را اغاز کرد . بسیاری از کتابهای شیعه از عراق وجبل عامل وبحرین وحتی  هند به ایران انتقال سافت و تحول جدید  در برخی از دانش ها بوجود امد . با این حال کار از حد استنساخ کتاب فراتر نرفت.استنساخ کتاب ها در این عهد به ویژه دراصفهان در حد شگفت اوری گسترده بود ،چنانکه اثار برجای مانده نشان میدهد که چه مقدار انرژِی در این راه صرفشده است .

با این حال علی رغم ان که در ان دوران در اروپا نوع کتابها به چاپ میرسید و حتی برخی از متون چاپی کتاب مقدس از زمان شاه عباس به ایران رسیده بود،به دلایلی که بر ما روشن نیست ،کمترین تلاشی برای انتقال چاپ به ایران صورت نگرفت.شاردن درباره ی چاپخانه مینویسد:

ایرانیان همانند دیگر کشورهای مشرق زمین چاپخانه ندارند و بدین صنعت سودمند توجه نمیکنند میگویند چون هوای ایران خشک میباشد نه تنها کاغذ شکننده و کم دوام میگردد بلکه استفاده از چاپخانه را سخت دشوار میسازد از این رو به نوشتن و داشتن نسخه های خطی خرسندند و چون بالطبع دوستدار دانش میباشند هنر کتابت و نسخه نویسی ترقی بسیار یافته و در مشار هنرهای زیبا در امده است...در ایران با این که بهای کتابهای خطی نسبت به کتب چاپی ما زیاد است هم به قدر کفایت وجود دارد و هم قیمتش گران نیست اما اثار مصنفان به ندرت به دست میاد. از این رو خواستار باید نوشتن ان را به نسخه برداران سفارش دهد ...به هر روی اسان میتوان دریافت که گرانی و کمیابی کتاب تا چه اندازه مانع نشر دانش و فرهنگ میباشد و چه مایه پژوهشگران و اهل تحقیق را از ادامه مطالعه و اکتشافات علمی و فکری باز میدارد ....بارها در دربار اصفهان به من پیشنهاد کردند که چند چاپخانه به ایران بیاورم و یکی را در اصفهان نصب کنم و به راه بیندازم.اگر شاه عباس ثانی زنده و پادشاه بود این کار به اسانی جنبه ی تخصصی میافت و به سرعت عملی میشد اما پسر و جانشینش در بند این امور مهم نیست و چندان که دانشمندان و خیر اندیشان او را به ان کار دلالت و تشویق نمودند سودی نبخشید.

تعداد بازدید از این مطلب: 1362
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1393
نظرات

با دستور محمد حسين ملك احمدي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور احكام رسمي آزمايشي كتابداران كتابخانه هاي عمومي كشور صادر شد.

 
به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، با دستور محمد حسين ملك احمدي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور احكام رسمي آزمايشي كتابداران كتابخانه هاي عمومي كشور صادر شد.

گفتني است، ضوابط اجرايي صدور احكام متعاقباً اعلام خواهد شد.
تعداد بازدید از این مطلب: 373
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


به وبلاگ کتابخانه عمومی پروین اعتصامی خوش آمدید. ************************ عضویت در این کتابخانه برای عموم مردم آزاد می باشد. مدارک لازم جهت عضویت: یک قطعه عکس ۳ در ۴ به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر پرداخت مبلغ 5000تومان حق عضویت سالانه(عضویت تمام بها) عضویت نیم بها 3000تومان و عضویت رایگان 1000 تومان تکمیل نمودن فرم درخواست عضویت ************************ شیفت بندی کتابخانه در پاییز و زمستان سال99 : صبح ها : خانم ها از ساعت 8:00 الی 13:00 عصرها : آقایان از ساعت 13:00 الی 17:30 پنج شنبه ها ساعت 8 الی 13:00 آدرس: همدان حصار امام اسلامشهر ابتدای کوچه رنجبران جنب پارک رنجبران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود