آمار مطالب

کل مطالب : 357
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 2
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 121
بازدید سال : 866
بازدید کلی : 40471

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه عمومی پروین اعتصامی همدان و آدرس parvinpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 121
بازدید کل : 40471
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


 
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : چهار شنبه 29 آبان 1398
نظرات
تعداد بازدید از این مطلب: 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 23 آبان 1398
نظرات

 

برنامه کتابخانه ها

 یکی از ویژگی‌های بنیادین و تعیین‌کننده در تنظیم رابطه میان کتابداران با اعضای کتابخانه، اصطلاحاً «دست به کتاب» بودن کتابداران است؛ مستمسک اثرگذاری که می‌تواند نقشه‌راه اعضاء در کتابخانه‌ را رقم زده و باعث جهت‌دهی صحیح آنها شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، لزوم مطالعه کتاب و به روز بودن کتابداران از این حیث همواره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بوده که به عنوان کلیدی اثرگذار در زندگی کاری و شخصی این سفیران فرهنگی کتابخانه‌های عمومی مطرح بوده است. همزمان با فرارسیدن ایام بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار و هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به پای صحبت‌های شماری از کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور نشستیم و مطلوب‌ترین شکل مواجهه یک کتابدار با کتاب را از زبان آنها را جویا شدیم.


لذت کتابخوانی را نباید از دست داد

شبنم حق‌بین / استان همدان


برای یک کتابدار نباید ضرب‌المثل کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد عینیت پیدا کند. کتاب همیشه باید با ما همراه باشد. با این وجود گاهی فعالیت‌های کتابخانه آنقدر زیاد می‌شود که یافتن مجالی کوچک برای مطالعه‌ نایاب می‌شود. در همین فرصت‌های نایاب اما لذت کتابخوانی را نباید از دست داد.

 

شیوه‌ای مناسب برای ارتقای زاویه دید و سلیقه‌ اعضای کتابخانه

فاطمه خجسته جعفرآبادی / استان خراسان‌رضوی


بر جسب تجربه دریافته‌ام که سطح مطالعه و کتاب‌های درخواستی اعضاء نیاز به ارتقایی اساسی دارد. برای همین در نخستین گام می‌بایست آنها را با آثار نویسندگان بزرگ دنیا و نویسندگان برتر کشور خودمان آشنا می‌کردم. برای همین تصمیم گرفتم به جای خواندن کتاب‌های جدید یکبار دیگر به سراغ عناوینی که در سال‌های گذشته مطالعه کرده‌ام بروم و با مطالعه آنها و معرفی‌شان به اعضاء، ترغیب به خوب خواندن و جهت‌دادن به زاویه دید و سلیقه‌شان را با معرفی این دست از کتاب‌ها ایجاد کنم. از آنها می‌خواستم زندگینامه‌های شهداء و کتاب‌هایی که درباره آنها نوشته شده را مطالعه کنند و خلاصه آنها را برای سایر دوستانشان تعریف کنند تا از این طریق آنها را نیز به خواندن تشویق کنند.


نمی‌توان کتابدار بود اما کتاب نخواند!

مریم داوری / استان بوشهر

 

نمی‌شود کتاب مهم‌ترین بخش کاری‌ات باشد و قسمت زیادی از زمان روزانه‌ات را پیرامون آن بگذرانی اما خودت یک کتابخوان نباشی. من هم از این قاعده مستثنی نیستم و تقریباً همیشه کتاب برای خواندن دارم.

گفتنی است نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همه ساله همزمان با ایام هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، از کتابداران برتر خود در مراسمی تجلیل به عمل می‌آورد. ویژه‌برنامه بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار امسال روز پنج‌شنبه بیست و سوم آبان‌ماه به میزبانی یزد برگزار خواهد شد و پایتخت کتاب ایران میزبان کتابداران برتر کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود.

تعداد بازدید از این مطلب: 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 23 آبان 1398
نظرات

علیرضا مختارپور گفت:‌ صدها برابر هزینه ای که امروز از بخش کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانی دریغ می شود در آینده ای نزدیک باید خرج بازداشتگاه ها، زندان ها، مبارزه با اعتیاد و نیز مقابله با آسیب های اجتماعی شود. از جنبه اقتصادی محض هم صرفه در توجه به امور فرهنگی و مصون سازی نوجوانان و جوانان و نسل آینده کشور با گسترش امور فرهنگی سالم است.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با تبریک میلاد با سعادت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام)، طی سخنانی گفت: از کتابداران و کتاب دوستان و مبلغان کتاب و کتابخوانی و مسئولین حوزه فرهنگی کشور مخصوصا برادر گرامی جناب آقای دکتر صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، برادر عزیزم جناب آقای دکتر جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور تشکر می‌کنم. همچنین سپاس و قدردانی قلبی خود را تقدیم می کنم به مردم مومن و فرهنگ دوست استان یزد و مسئولین شایسته آن، مخصوصا برادر گرامی جناب آقای دکتر طالبی استاندار محترم، جناب آقای دکتر عزیزی شهردار یزد، اعضای محترم شورای شهر یزد و دیگر مسئولین و مدیران عزیز این استان که صمیمانه نهاد را در برگزاری برنامه تجلیل از کتابخانه‌ها و کتابداران برگزیده سال جاری در پایتخت کتاب کشور یاری دادند.

وی افزود: همچنین به صورت ویژه از همکارانم در اداره کل کتابخانه های یزد تقدیر می‌کنم که با مدیریت شایسته سرکار خانم دوست فاطمی‌ها نقشی اساسی در انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران و همچنین برگزاری مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و هفته کتاب، که فرصتی برای یادآوری اهمیت مطالعه و کتابخوانی است، داشتند.

مختارپور در ادامه با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: خوشبختانه در کشور ما در مناسبت های مختلف در اهمیت این موضوع سخنان فراوانی از سوی مسئولین و مدیران دستگاه‌های مختلف بیان می شود. اما متاسفانه این توجه در اغلب اوقات در همان محدوده بیان باقی می ماند و تاثیری در پشتیبانی ها و فراهم ساختن زمینه برای تحقق اهداف فرهنگی نظام و توصیه های مقام معظم رهبری که همواره از مبلغان و مروجان فرهنگ مطالعه بوده و خود بارها مردم عزیز کشور و مخصوصا جوانان و نوجوانان را به مطالعه کتاب های مفید دینی، سیاسی، اخلاقی تشویق کرده اند، نمی گذارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به انتظارات موجود از نهاد در جامعه گفت: هفته‌ای بر نهاد کتابخانه های عمومی کشور نمی گذرد که تقاضای تاسیس، توسعه یا تعمیر کتابخانه از سوی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه، استانداران و فرمانداران در شهرها و روستاها به ما نرسد. اما بودجه و امکانات لازم برای این مهم در اختیار قرار نمی گیرد. البته این کم توجهی و گاه بی اعتنایی محدود به کتابخانه های عمومی نیست، بلکه مجموعه بودجه فرهنگی کشور پایین ترین سهم اعتبارات را در بودجه سالیانه کشور دارند.

مختارپور در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین دولتی کشور گفت: باور بفرمایید صدها برابر هزینه ای که امروز از بخش کتاب و کتابخانه‌ها و کتابخوانی دریغ می شود در آینده ای نزدیک باید خرج بازداشتگاه ها و زندان ها و مبارزه با اعتیاد و نیز مقابله با آسیب های اجتماعی شود. حتی از جنبه اقتصادی محض هم صرفه در توجه به امور فرهنگی و مصون سازی نوجوانان و جوانان و نسل آینده کشور با گسترش امور فرهنگی سالم و مروج اخلاق و معرفت دینی و بصیرت سیاسی است.

وی با تقدیر از نقش کتابداران در رخ دادن مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور طی یک سال اخیر گفت: کتابداران کتابخانه های عمومی سال گذشته از ۲۴ آبان ۹۷ تا ۲۴ آبان ۹۸ را همچون سالیان قبل با تلاش و همت و ابتکارات متعدد و متنوع فرهنگی در کتابخانه ها گذراندند و کارنامه درخشانی از خود پدید آوردند. کافی است گزارش هایی که هر روزه از کتابخانه‌های مختلف شهری و روستایی و سیار در پایگاه اطلاع رسانی و فضای مجازی منعکس می شود مرور شود تا تنوع و خلاقیت این برنامه ها که در اقصی نقاط کشور توسط کتابداران تلاشگر نهاد صورت می گیرد آشکار گردد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: خوشبختانه در طول یکسال اخیر دو کتابخانه بزرگ به مجموعه کتابخانه های عمومی افزوده شد. اول کتابخانه مرکزی مشهد مقدس و دوم بازسازی و توسعه کتابخانه پارک شهر تهران. تا چند ماه دیگر نیز کتابخانه مرکزی یزد پس از نزدیک به دو دهه به همت نهاد کتابخانه های عمومی به بهره برداری می رسد. در همین هفته کتاب سال جاری ۲۶ کتابخانه اعم از تازه تاسیس یا بازسازی شده و سیار به بهره برداری می رسند.

علیرضا مختارپور با اشاره به محدودیت‌های موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: آری مشکلات و تنگناها بسیار است اما انگیزه و همت و تلاش کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی به لطف الهی بر آن مشکلات غلبه می کنیم. این تلاش و همت خالصانه را بزرگ می دارم و بر دست همه همکاران و کتابدارانم با افتخار بوسه می زنم و از درگاه خداوند متعال برای آنان طلب سلامتی و سعادت دارم.

 

گفتنی است در مراسم گرامیداشت روز کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که امروز (پنجشنبه ۲۳ آبان ماه) به میزبانی استان یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۸ برگزار می‌شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار یزد،‌ احمد ترحمی معاون سیاسی امنیتی استاندار، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اسلامی، علی غیاثی مدیرکل مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد، سیدمحمد رستگاری فرماندار یزد، عباسعلی دانافر مدیرکل آموزش و پرورش یزد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهری پریرخ عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور،‌ معاونین و مدیران نهاد، کتابداران برگزیده و منتخب سراسر کشور، مسئولان فرهنگی کشور و مسئولان استانی یزد حضور دارند. 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : چهار شنبه 22 آبان 1398
نظرات

علیرضا مختارپور در مراسم تجدید میثاق کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اصول رفتاری پیامبر اکرم(ص) و تأسی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به آن حضرت، کتابداران را به رعایت این موازین در زندگی شخصی، اجتماعی و مسئولیت‌های فرهنگی‌شان دعوت کرد و از آنها خواست تا با آگاهی از این اصول، خود را به آنها عادت دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم تجدید میثاق کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور دبیرکل نهاد، معاونان، مدیران کل، جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور، نیکنام حسین‌پور مدیرعامل خانه کتاب و دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و جمعی از کارکنان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح سه شنبه ۲۱ آبان ماه، در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

 

 

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم طی سخنانی گفت: امسال نیز مانند هر سال و سنت حسنه ای که همکاران ما برقرار کرده‌اند، در آستانه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به این مکان مقدس آمدیم تا همت بخواهیم که گفت: بر سر تربت ما چون گذری، همت خواه/ که زیارتگه رندان جهان خواهد شد.

وی افزود: امسال ویژگی برجسته‌ای نیز پدید آمده و آن تقارن روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار با میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم صلوات الله علیهم و حضرت امام صادق علیه السلام است که این تقارن را شکرگذاری می کنیم.

دبیرکل نهاد در ادامه به معرفی کتابی درباره ویژگی های پیامبر اسلام(ص) پرداخت و گفت: استاد شهید مرتضی مطهری آثار بسیار زیادی دارند که یکی از بهترین آثار ایشان کتاب «سیری در سیره نبوی» است که در اکثر کتابخانه‌های کشور موجود است. این کتاب ویژگی های بسیار خوبی دارد که اصول رفتاری و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه را توضیح می‌دهد. استاد شهید در مقدمه این کتاب اشاره می کند که از وجود شریف پیامبر در قرآن با تعابیر مختلفی نام برده شده است؛ تعابیری چون رحمه للعالمین، اشدا علی الکفار، اسوه حسنه و الگو برای رفتار.

مختار پور ادامه داد: اگر پروردگار عالم ایشان را به عنوان اسوه معرفی کرده و ما نیز این شخصیت را الگو دانستیم، باید با آگاهی از ملاک‌های رفتاری آن حضرت، بدانیم از چه رفتار او باید الگو بگیریم.

وی اضافه کرد: در رفتار معمولاً دو دسته  یا عامل مطرح هستند؛ یک دسته مصادیق رفتار هستند و یک دسته اصولی هستند که از این مصادیق استنباط می‌شود. استاد شهید مطهری در کتاب «سیری در سیره نبوی» به چند اصل از این اصول اشاره می‌کنند؛ سادگی در زندگی، عزتمندی، پافشاری بر مبانی و اصول، عدم مسامحه در اصول، مهربانی و رفتار شخصی با اقشار مختلف.

دبیرکل نهاد در ادامه خاطرنشان کرد: استاد شهید مطهری از تعدادی اصول به عنوان «اصول ملغی» نیز نام برده‌اند؛ اصولی که حضرت ملتزم بودند به آنها عمل نکنند. یکی از این اصول، اصل انظلام بود. پیامبر هرگز ظلم و ذلت را نمی‌پذیرفت و مسلمان را عزیز می‌دانست و هیچ‌گاه از روش‌های غیر شرعی، غیر اخلاقی و غیر عقلی برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمی‌کرد.

مختارپور در تشریح سایر اصول رفتاری رسول اکرم(ص) عنوان کرد: اصل دیگر اصل شجاعت بود. آن حضرت از هیچ‌کس غیر از خدا نمی‌ترسید. از هیچ جماعت، دولت و یا حکومتی واهمه نداشت و این باور مانع از ترس و نگرانی در دل پیروان ایشان می‌شد؛ چراکه با پایبندی به این اصول، آنها به دریای اعتماد به خداوند بزرگ متصل بودند.

وی همچنین افزود: درباره صفات شخصی آن حضرت توصیه می‌کنم کتاب «سنن النبی» را مطالعه کنید. این کتاب به سنت‌های شخصی پیامبر؛ از غذا خوردن، لباس پوشیدن، آرایش کردن، توجه کردن به نظافت و خوشبویی ایشان می‌پردازد.

مختارپور تأکید کرد: اگر انقلاب ما توسط امام بزرگواری که امروز بر مزار شریفش حضور داریم پیروز شد، به این دلیل است که حضرت امام(ره) به این اصول عمل کردند؛ ایشان نترسید و هیچ موقع از اصول خودش دست نکشید؛ هیچ‌گاه با مستکبران سازش نکرد؛ نه‌تنها هرگز معامله سیاسی نکرد بلکه برای عزت اسلام و عزت ایران مقاومت کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: کشوری که روزی در دنیا گمنام و ناشناخته بود و بعضی‌ها فکر می‌کردند قبیله‌ای است بدوی، قدیمی، گوشه‌ افتاده و  بیشتر مورد توجه بازدید جهانگردان است، امروز تبدیل به یک قدرت تأثیرگذار شده که هم در منطقه و هم در جهان حضورش در معادلات سیاسی و تصمیم گیری‌های آن مؤثر است. اگر مقام معظم رهبری به عنوان شاگرد خلف و برجسته حضرت امام(ره) امروز توانسته تا این اندازه جمهوری اسلامی را در اوج قدرت و صلابت نگه دارد، نتیجه پایبندی به همین اصول است.

مختارپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش تأکید کرد: عزت، حکمت، مصلحت، و مقاومت برای عزتمندی ایران و اسلام چند اصل از اصول سیره سیاسی رهبر معظم انقلاب است. چه‌آنکه نقل‌قولی از ایشان مشهور است که گفته‌اند: «حاضرم قسمتی از دستم قطع شود اما یک سانتی‌متر از سرزمین ایران از دست نرود.»

وی افزود: در صحبت‌های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری نگرانی، یأس، نا امیدی و استیصال اصلاً جایی نداشته است و آنها در سخت‌ترین شرایط از امید سخن گفته‌اند. همه اینها نشأت گرفته از همان اصولی است که از پیامبر اسلام(ص) استنباط شده است. اگر قرار باشد که ما کتابداران این کشور نیز سهم خودمان را هم در زندگی شخصی، هم در زندگی اجتماعی و هم در مسئولیت فرهنگی‌مان ایفا کنیم، باید این اصول را بدانیم و خودمان را به آن عادت بدهیم.

وی در پایان با اشاره به یکی از احادیث نقل شده در کتاب «سیری در سیره نبوی» خاطرنشان کرد: در این حدیث آمده؛ هر کس چهل روز ایمانش را برای خدا خالص گرداند، خداوند چشمه‌های حکمت را از قلب او بر زبانش جاری می‌کند. به تعبیری دیگر؛ خداوند حکمت را در قلب او قرار می‌دهد و از قلب به زبان او جاری می‌کند.

 

 

رهبر معظم انقلاب به کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان میراث فرهنگی توجه ویژه دارند

 

نیکنام حسین‌پور مدیرعامل خانه کتاب و دبیر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه این مراسم، ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، درباره جایگاه کتاب و کتابخوانی در زندگی امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی گفت: معجزه پیامبر اسلام(ص) کتاب بود. کتابی که همه ما را به خواندن و تدبر و تفکر و اندیشه دعوت کرد. نهضت حضرت امام خمینی(ره) هم نهضتی بود که بر مبنای همین موضوع شکل گرفت. موضوع کتاب و کتابخوانی هم در زندگی شخصی حضرت امام(ره) و هم زندگی شخصی جانشین بر حق ایشان بسیار پررنگ بوده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مواجهه امام خمینی(ره) با مقوله کتاب، توجه ایشان به نقد کتاب بود؛ علاوه‌ بر این ایشان در حوزه‌های مختلف نیز تألیفاتی داشته‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب تاکید کرد: رهبر انقلاب اسلامی به کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان میراث فرهنگی توجه ویژه داشتند و همواره تأکید می‌کردند که این مراکز حفظ شوند.

حسینی‌پور در پایان با اشاره به توجه ویژه رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «مطالعه کتاب» بیان کرد: امیدواریم منش بنیانگذار انقلاب و همچنین مقام معظم رهبری و توجه آنها به موضوع کتاب و کتابخوانی وارد زندگی مردم و به یک عادت روزانه تبدیل شود. همچنین امیدواریم رفتار مطالعه کتاب در مسئولان اجرایی کشور نیز تقویت شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 21 آبان 1398
نظرات

به اطلاع می‌رساند مطابق روال سال‌های گذشته و به جهت اتخاذ تدابیر لازم برای عضویت اقشار مختلف جامعه در کتابخانه‌های عمومی، روز شنبه مورخ 25/ 8/ 98 به‌عنوان موعد عضویت رایگان در کلیه کتابخانه‌های عمومی انتخاب‌شده است.

تعداد بازدید از این مطلب: 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 21 آبان 1398
نظرات
تعداد بازدید از این مطلب: 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 13 آبان 1398
نظرات
تعداد بازدید از این مطلب: 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : یک شنبه 12 آبان 1398
نظرات

اطلاعیه

       ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن شهادت حضرت امام حسن عسگری (ع)، و تبریک آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه به اطلاع می رساند...

به منظور گرامیداشت این ایام ، روز پنجشنبه مورخ 16 آبان ماه تمامی کتابخانه های عمومی سراسر کشور تعطیل اعلام می گردد

تعداد بازدید از این مطلب: 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : شنبه 11 آبان 1398
نظرات
خانه / آخرین اخبار / ۱۳ آبان چه روزی است؟ و چرا روز دانش آموز نامیده شد؟ ۱۳ آبان چه روزی است؟ و چرا روز دانش آموز نامیده شد؟ در آخرین اخبار ۶ آبان ۱۳۹۶ ۰ 49,617 بازدید چرا ۱۳ آبان روز دانش آموز نامیده شد ، تحقیق در مورد ۱۳ آبان ،مقاله ۱۳ آبان ، ۱۳ آبان چه روزی است ، تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ،تعداد شهدای ۱۳ آبان ۵۷ روز ۱۳ آبان که در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است. تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی تر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند. تبعید امام خمینی به ترکیه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آنها را ازشمول قوانین کشور مصون ومستثنی می‌کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد. کاپیتولاسیون ریشه در استعمار دارد و کشورهای استعمارگران این قانون را به کشورهای ضعیف تحت‌ سلطه تحمیل می‌کردند؛ کاپیتولاسیون درایران طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس ازآن برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را بعلت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ اما، کاپیتولاسیون در سال ۱۳۰۶، تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ اول جهانی لغو گردید. هنوز بیش از ۳ دهه از الغای کاپیتولاسیون نمی‌گذشت که محمدرضا پهلوی احیاگر مجدد آن شد. کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال ۱۳۴۲، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیتت دولت تصویب کرد. چندی بعد این خبر به حضرت امام رسید و ایشان را به خروش و فریاد واداشت به طوری که در۴ آبان ۱۳۴۳ ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند. فرازهایی از سخنرانی ایشان چنین بود: « … دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند. اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او می‌کنند؛‌ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد…». رژیم که در طول دو سالی که امام قیام کرده بودند، نتوانسته بود با هیچ شیوه‌ای، ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می‌دید و آن تبعید امام بود. در شب ۱۳ آبان ۱۳۴۳، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که ۱۴ سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد. روز دانش آموز چه روزی است تقویم سال 96 با مناسبت ها تقویم 96 تعداد شهدای 13 آبان 57 تسخیر لانه جاسوسی تحقیق در مورد 13 آبان روز دانش‌آموز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند. صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت ۱۱ صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، ۵۶ نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند. حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «… عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است … ایران امروز جایگاه آزادگان است… من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام … صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم.» به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است. روز دانش آموز چه روزی است تقویم سال 96 با مناسبت ها تقویم 96 تعداد شهدای 13 آبان 57 تسخیر لانه جاسوسی تحقیق در مورد 13 آبان تسخیر لانه جاسوسی ـ روز مبارزه با استکبار جهانی ۱۳ آبان ۱۳۵۸ در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و … گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند. در هنگام تسخیر سفارت، آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابود کردن بسیاری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزارت و غارت‌های خود شدند ولی پس از تسخیر سفارت به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت. به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند. امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و …، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست. روز دانش آموز چه روزی است تقویم سال 96 با مناسبت ها تقویم 96 تعداد شهدای 13 آبان 57 تسخیر لانه جاسوسی تحقیق در مورد 13 آبان اما پس از بی‌ثمر ماندن، آنها به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در ۲۰ مهر ۱۳۵۹، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و… که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است. و این‌گونه نام روز ۱۳ آبان برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد.

جزییات بیشتر : ۱۳ آبان چه روزی است؟ و چرا روز دانش آموز نامیده شد؟
تعداد بازدید از این مطلب: 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : پنج شنبه 9 آبان 1398
نظرات

به اطلاع مراجعه کنندگان محترم می رساند مسابقه کتابخوانی با موضوع پیشگیری از ازدواج زودهنگام(ویژه بانوان) در کتابخانه روز پنج شنبه مورخ 23/08/1398 ساعت 10 صبح برگزار می گردد

به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد

تعداد بازدید از این مطلب: 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 6 آبان 1398
نظرات

آب هرگز نمی‌میرد

دیدن جلد کتابی که رویش نوشته خاطرات فرمانده‌ی گردان «حضرت ابالفضل علیه‌السلام»، آن هم با عنوان «آب هرگز نمی‌میرد»، به‌خودی خود آنقدر جذاب هست که آدم را ترغیب کند به خواندن آن. شاید برای همین است که سراسر کتاب، بوی آن حضرت را به خود گرفته و راوی داستان هم، در دست‌نوشته‌ای که در ابتدای کتاب، خودنمایی می‌کند، چنین نوشته است:

«از روزی که در ۶ سالگی روضه‌ی مشک و سقا را از پدرم شنیدم تا زمانی که دستم به داس و خوشه‌های گندم گره خورد، رد این بوی خوش را گرفتم تا به زیر علم عباس علیه‌السلام رسیدم. اتفاقی نبود. در دفتر تقدیر الهی همه‌چیز حساب و کتاب داشت که با شروع جنگ تحمیلی و تأسیس یگان رزمی استان همدان انصارالحسن علیه‌السلام - به نوکری گردان حضرت ابالفضل علیه‌السلام منصوب شدم و تشنه‌ی آب، آب حیاتی که هنوز از مشک ابالفضل علیه‌السلام می‌ریخت و به تاریخ آبرو می‌داد.»

و بعد هم با این جمله تمام کند که:

ما تشنه‌ی یک جرعه سخاوت هستیم

مشک تو هنوز آب دارد عباس

***

«آب هرگز نمی‌میرد» آنچنان‌که اشاره شد، روایت خاطرات فرمانده‌ی گردان حضرت ابالفضل علیه‌السلام لشگر انصارالحسین علیه‌السلام استان همدان، یعنی سردار جانباز میرزامحمد سُلگی است. سرداری که نویسنده‌ی کتاب، «حمید حسام»، در بیان خصوصیات فردی او نوشته است: «سردار میرزامحمد سلگی فرمانده‌ی شهیدانی است که خون قلبشان را نثار حسین علیه‌السلام کرده‌اند. او از تبار انصارالحسین علیه‌السلام است و حاضر نیست سرمایه‌ی گمنامی را در این دنیا با هیچ قیمت معاوضه کند. مشکل کار اینجاست که او بیان خاطرات خود را نوعی «حدیث نفس» می‌داند و از نظر او باید همچنان مهر سکوت بر لب زد و گمنام ماند و این معامله یعنی عملکرد خود در ۸ سال دفاع مقدس را برای فردای خود و قیامت «یوم تبلی السرائر» گذاشت.»

کتاب آب هرگز نمی‌میرد اگرچه در زمره‌ی کتاب‌های خاطره‌نگاری می‌گنجد اما از اسلوبی تازه و نو بهره برده است. بدین ترتیب که گرچه محوریت کتاب، بازگویی خاطرات میرزامحمد سلگی است، اما برای جامعیت روایت و تواتر و تکمیل خاطرات وی، از روایت و خاطرات تعدادی از رزمندگان و فرماندهان لشگر همدان نیز بهره برده است. خصوصیت دیگر کتاب، بیان صریح و شفاف و بدون اغراق راوی و نویسنده از وقایع جنگ است، به‌طوری‌که خوانند تصور می‌کند در گرماگرم وقایع و رخدادهای جنگ قرار دارد.

در کنار این دو، موضوعی که در بیان خاطرات میرزامحمد در سراسر کتاب می‌توان ملاحظه کرد، ارتباط معنوی نیروهای این لشگر با آفریدگار جهان است، به‌طوری‌که می‌توان از همین نکته، پی به امدادهای الهی در یاری رساندن به رزمندگان اسلام دانست. در بخشی از کتاب چنین آمده است: «حاج حسین همدانی از فرمانده گردان‌ها و واحدها خواسته بود که در ابتدای گزارش‌شان حتما، آیه یا حدیثی بخوانند و به نکته و موضوعات مهم و اصلی اشاره کنند و حاشیه نروند. یادم هست که هرکس آیه یا حدیثی خواند. مسئول تدارکات تیپ محمود علیون- سوره‌ی حمد را خواند. او همیشه این سوره را می‌خواند و می‌گفت: «من فقط این سوره را بلدم و اگر به آن عمل کنیم برایمان کافی است.» و راست هم می‌گفت.» بعدتر می‌توان در متن وقایع و مخصوصا عملیات‌هایی که توسط این گردان انجام شده، تأثیر این ایمان را به خوبی مشاهده کرد. برای مثال در جایی از این کتاب آمده است: «تصویر محسن امیدی در شب عملیات والفجر ۲ پای کوه کله‌قندی در ذهنم آمد. آن شبی که او سرش را به خدا عاریت داده بود. تا جلو بیفتد و نیروها پشت سرش به خط دشمن بزنند. یا ابالفضل گفتم و به سمت تیربار مقابل دویدم، نیرویی در پاهایم جمع شده بود که می‌خواستم پرواز کنم. پشت سرم فریاد الله‌اکبر برخاست و همه مثل برق و باد بر سر دشمن فرود آمدند.

تیربارچی دشمن رها کرد و به سمت تپه‌ی «عباس عظیم» گریخت. دو گروهان اول و دوم هم مثل سیل، سد مقابل‌شان را شکستند و تیراندازی شدت گرفت و ظرف چند دقیقه صدای تیر کم شد. بعثی‌ها یا کشته شدند یا به سمت تپه‌ی عباس عظیم فرار کردند و عده‌ای هم دست‌شان را به علامت تسلیم بالا بردند. چند مجروح و شهید داده بودیم. دو سه نفر از بسیجی‌ها عصبی بودند و به تلافی می‌خواستند که اسرا را بزنند، سرشان داد کشیدم: «ما اسیر نمی‌کشیم، برگردید توی کانال.»

اما آنچه از همه بیشتر این کتاب را خواندی می‌کند این است که این کتاب ارزشمند به تقریظ مقام معظم رهبری نیز رسیده است.

متن تقریظ رهبر معظم  انقلاب بر این کتاب «آب هرگز نمی‌میرد»؛
 

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

سلام بر یاران حسین (علیه‌السّلام) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر باایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعتهای خوش و باصفائی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم:  درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم / لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران / که ره چون میتوانم یافتن سوی درون من هم ...

در میان کتابهای خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. کتاب خانم ضرّابی در شرح حال شهید عالی‌مقام علی چیت‌سازیان نیز دارای همین برجستگی‌ها است. این دو نفر از ستارگان اقبال همدانند

تعداد بازدید از این مطلب: 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : شنبه 4 آبان 1398
نظرات

حضرت ثامن الحجج مولانا على بن موسى الرضا (عليه السلام ) در سال 203 ه‍ بنابر اصح  دو سال پس از وفات حضرت معصومه (عليها السلام ) به شهادت رسيدند. سن مبارك حضرت 49 يا 55 سال بوده است  بنابر نقلى در 27 حضرت امام رضا (عليه السلام ) به شهادت رسيده اند، ولى مشهور آخر ماه صفر است . در 28 سفر ماءمون انگور مسموم يا آب نار زهر آلود را به اجبار به حضرت امام رضا (عليه السلام ) خورانيد

 

آزارهاى ماءمون نسبت به حضرت

ماءمون از آزار و جسارت نسبت به حضرت كوتاهى نكرد، و حتى حضرت را سه ماه در سرخس مقيدا زندانى كرد
پس از ولايتعهدى ، ابتداى گرفتارى آن حضرت به خاطر معاشرت باماءمون منافق ملعون بود. او به حسب ظاهر در تعظيم و احترام حضرت مى كوشيد، اما در باطن با آزار و اذيت حجت خدا را به مرگ خويش راضى نموده بود.

 

مسموميت حضرت

ياسر خادم مى گويد: هر جمعه كه آن حضرت از مسجد جامع مراجعت مى كرد، با بدنى عرق دار و غبار آلود دستها را به درگاه الهى بر مى داشت و مى فرمود: ((بارالها اگر فرج و گشايش كار من در مرگ من است ، مرگ مرا برسان )). آن حضرت پيوسته در غم و حزن بود تا در غربت رحلت فرمود
ماءمون پس از آنكه يك شبانه رز امر شهادت آن حضرت راكتمان كرد سراغ محمد پسر امام صادق (عليه السلام ) و جماعتى از آل ابوطالب فرستاد تا سلامت بدن امام را ببينند، و پس از آن شروع به گريه و زارى نمود!

 

دفن بدن مبارك حضرت

پس از غسل و كفن و نماز بر بدن شريف حضرت كه توسط امام جواد (عليه السلام ) انجام شد آن حضرت را جلو قبر هارون در خانه حميد بن قحطبه ، مكان فعلى دفن كردند بنابر بعضى روايات ماءمون از ترس فتنه مردم دستور به دفن شبانه حضرت داد
مدت امامت آن حضرت 20 سال بود سن شريف امام جواد (عليه السلام ) هنگام شهادت امام رضا (عليه السلام ) 7 سال و چند ماه بود
اقوال شهادت آن حضرت عبارتند از: 23 ماه رمضان، 17 صفر، 27 صفر، 14 صفر، 21 ماه رمضان ، و 23 ذى القعده  بزرگان شيعه در كتب مختلف ماه شهادت را صفر و روز آن را اكثرا آخر صفر ذكر كرده اند، ولى 29 يا 30 روز بودن ماه صفر در سال شهادت را ذكر ننموده اند.

تعداد بازدید از این مطلب: 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : شنبه 4 آبان 1398
نظرات

ر سال یازدهم هجرت رسول اکرم (ص) در آخرین سفرحج (در عرفه)، در مکه و در غدیرخم، در مدینه قبل از بیماری و بعد از آن در جمع یاران و یا در ضمن ‏سخنرانی عمومی، با صراحت و بدون هیچ ابهام، از رحلت ‏خود خبر داد. چنان که قرآن

 رهروان رسول خدا (ص) را آگاه ساخته بود که ‏پیامبر هم در نیاز به خوراک و پوشاک و ازدواج و وقوع بیماری و پیری مانند دیگر افراد بشر است و همانند آنان خواهد مرد. پیامبر اکرم (ص) یک ماه قبل از رحلت فرمود: «فراق نزدیک شده و

 بازگشت ‏به سوی خداوند است. نزدیک است فراخوانده شوم و دعوت حق را اجابت نمایم و من دو چیز گران در میان شما می گذارم و می ‏روم: کتاب خدا و عترتم، و خداوند لطیف و آگاه به من خبر داد که این دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا

 کنار حوض کوثر برمن ‏وارد شوند. پس خوب بیندیشید چگونه با آن دو رفتار خواهید نمود. در حجه ‏الوداع در هنگام رمی‏ جمرات فرمود: «مناسک خود را از من ‏فرا گیرید، شاید بعد از امسال دیگر به حج نیایم و هرگز مرا دیگر در این جایگاه نخواهید دید».روزی به آن حضرت خبر دادند که مردم از وقوع مرگ شما اندوهگین ‏و نگرانند. پیامبر در حالی که به فضل بن عباس و علی بن ابی‏طالب (ع) تکیه داده بود به سوی مسجد رهسپار گردید و پس از درود و سپاس پروردگار، فرمود: «به من خبر داده‏ اند

 شما از مرگ ‏پیامبر خود در هراس هستید. آیا پیش از من، پیامبری بوده است که‏ جاودان باشد؟! آگاه باشید، من به رحمت پروردگار خود خواهم ‏پیوست و شما نیز به رحمت پروردگار خود ملحق خواهید شد. روزی دیگر پیامبر (ص) با کمک علی (ع) و جمعی از یاران خود به قبرستان بقیع رفت و برای مردگان طلب آمرزش کرد .

 سپس رو به علی (ع) کرد و فرمود:  «کلید گنجهای ابدی دنیا و زندگی ابدی در آن، در اختیار من گذارده شده و بین زندگی در دنیا و لقای خداوند مخیر شده ام، ولی من ملاقات با پروردگار و بهشت الهی را ترجیح داده ام».در چند روز آخر از زندگی رسول اکرم (ص) آن بزرگوار در مسجد پس از انجام نماز صبح فرمودای مردم! آتش فتنه‏ ها شعله ‏ور گردیده و فتنه‏ ها همچون پاره‏های امواج تاریک شب روی آورده است. من در روز رستاخیزپیشاپیش شما هستم و شما در حوض کوثر بر من در می آئید. آگاه باشید که من درباره ثقلین از شما می پرسم، پس بنگرید چگونه پس از من درباره آن دو رفتار می کنید، زیرا که خدای لطیف و خبیر مرا آگاه ساخته که آن دو از هم جدا نمی شوند تا مرا دیدار کنند. آگاه باشید که من آن دو را در میان شما به جای نهادم ( کتاب خدا و اهل بیتم ). بر ایشان پیشی نگیرید که از هم پاشیده و پراکنده خواهید شد و درباره آنان کوتاهی نکنید که به هلاکت می رسید. آنگاه پیامبر (ص) با زحمت به سوی خانه اش به راه افتاد. مردم با چشمانی اشک آلود آخرین فرستاده الهی را بدرقه می کردند. در آخرین روزها پیامبر به علی (ع) وصیت نمود که او را غسل و کفن کند و بر او نماز بگزارد. علی (ع) که جانش با جان پیامبر آمیخته بود، پاسخ داد:  «ای رسول خدا، می ترسم طاقت این کار را نداشته باشم».پیامبر (ص) علی (ع) را به خود نزدیک کرد. آنگاه انگشترش را به او داد تا در دستش کند. سپس شمشیر، زره و سایر وسایل جنگی خود را خواست و همه آنها را به علی سپرد.فردای آن روز بیماری پیامبر (ص) شدت یافت اما او در همین حال نیز اطرافیان خود را درباره حقوق مردم و توجه به مردم سفارش می کرد. سپس به حاضران فرمود:  «برادر و دوستم را بخواهید به اینجا بیاید».ام سلمه، همسر پیامبر گفت: «علی را بگویید بیاید. زیرا منظور پیامبر جز او کس دیگری نیست».هنگامی که علی (ع) آمد، پیامبر به او اشاره کرد که نزدیک شود. آنگاه علی (ع) را در آغوش گرفت و مدتی طولانی با او راز گفت تا آنکه از حال رفت و بیهوش شد. با مشاهده این وضع، نواده های پیامبر (ص) حسن و حسین (ع) به شدت گریستند و خود را روی بدن رسول خدا افکندند. علی (ع) خواست آن دو را از پیامبر (ص) جدا کند. پیامبر (ص) به هوش آمد و فرمود: «علی جان آن دو را واگذار تا ببویم و آنها نیز مرا ببویند، آن دو از من بهره گیرند و من از آنها بهره گیرم».سرانجام پیامبر (ص) هنگامی که سرش بر دامان علی (ع) بود، جان به جان آفرین تسلیم کرد

بیست و هشتم صفر شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام

ولادت
در نیمه ماه رمضان سوم هجری، اولین فرزند علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها به دنیا آمد. پس از ولادت،نامگذاری از جانب مادر به پدر، و از او به رسول خدا محوّل شد و آن حضرت هم منتظر نامگذاری پروردگار ماند. تا اینکه جبرئیل ،امین وحی، فرود آمد و گفت: « خدایت سلام می رساند و می گوید چون علی برای تو همانند هارون برای موسی است، نام فرزندش را نام فرزند حضرت هارون علیه السلام یعنی شبّر قرار دهرسول خدا فرمود: « زبان من عربی است و شبّر، عبری استجبرئیل گفت: « شبّر در زبان عرب به معنای« حسن» استبه این ترتیب، کودک، حسن نام گرفت. تنها کنیه ی آن حضرت « ابو محمد» و مشهورترین القابش« سید» و «سبط» و«تقی» است. نقش خاتم و انگشتر امام حسن را « العزه لله» گفته‏اند؛ روز هفتم پس از ولادت، رسول خدا صلّی الله علیه وآله و سلّم مستحبات ولادت را در مورد حسن به جا آوردند و حسن را به« ((ام فضل (لبابه)|ام الفضل))» ،همسر عمویشان، سپردند تا او را از شیری که به خاطر زایمان فرزندش، قثم، در پستان داشت، شیر دهد. بعدها نیز رسول خدا برای امام حسن،ادعیه ی عافیت و حرزهای مخصوص چشم زخم را خواندند.
 

ذکر امام در قرآن
ذکر امام حسن علیه السلام در قرآن : قرآن مجید مشتمل است بر یادکردی از شخصیت ها، از خوبان یا از بدان، لیکن این یادکرد گاهی همراه با ذکر نام است(همانند آنچه درباره موسی و فرعون ذکر شده است) و گاه فقط با توصیف، و بدون ذکر نام.( همانند آنچه درباره امام علی علیه السلام نازل شده است.) درباره امام حسن علیه السلام نیز آیاتی به صورت توصیف و بدون ذکر نام نازل شده است؛ همانند آیه تطهیر ، آیه ذوی القربی و آیه اولی الامر.
رابطه امام حسن علیه السلام و رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم : امام حسن علیه السلام بیشتر از هفت سال با رسول خدا زندگی نکرد، ولی در همین مدت به شدت مورد عنایت آن حضرت بود و استفاده‏های علمی و تربیتی فراوانی برد. محبت رسول خدا به امام حسن بسیار فراوان بوده و آن حضرت، گاهی نوه اش را در کارهای بزرگی همانند بیعت رضوان و مباهله با نصارای نجران هم شرکت می داده است. رسول خدا درباره ی او تعریف و تمجیدهای فراوانی نموده است که امام بعدها به مناسبت های مختلف، از آنها برای معرفی شخصیت الهی خویش سود جست.
امام حسن و فاطمه زهرا سلام الله علیها امام حسن علیه السلام با مادر خود، فاطمه ی اطهر، رابطه‏ای عمیق و متعالی داشت. فاطمه گاه با فرزندش بازی های کودکانه می کرد و گاه با ملاطفت مادرانه او را به عبادات مستحب تشویق می نمود. حسن نیز گزارش سخنان رسول خدا را پیش از هر کس، از مسجد به مادر می رساند و گاه در عبادت مادر دقت می کرد و از آن درس ها می گرفت.
این ارتباط صمیمی در اواخر عمر مادر اوج گرفت؛ تا آنجا که این دو به همراه هم و با تن و قلبی آزرده به زیارت قبر رسول الله و بقیع می رفتند و شگفت آن که این رابطه پس از ارتحال مادر نیز باقی ماند؛ به طوری که فاطمه پس از وفات دست های مجروح خویش را از کفن بیرون آورد و حسنش را در آغوش کشید. امام حسن نیز سال ها بعد در حضور دشمنانی همانند معاویه و مغیره بن شعبه مصیبت مضروب شدن مادر را یادآور شد.
امام حسن در دوران پیش از خلافت پدر : از این دوران اطلاع زیادی در دست نیست. فقط این مقدار مسلم است که امام علیه السلام در خدمت پدر بوده است؛ گاه از روی دلسوزی در تأمین رفاه پدر می کوشیده و گاه همراه او در برخی فعالیت های اجتماعی شرکت می کرده است( همانند شرکت در بدرقه ابوذر به هنگام تبعید)، و گاه پاره ای مأموریت های مهم را از طرف پدر عهده دار بوده است (همانند آبرسانی به منزل عثمان در حال محاصره.) سیاست های عملی امام حسن علیه السلام کاملاً هماهنگ با پدر است، لذا همانند او در هیچ یک از جنگ ها و فتوحات پس از رسول خدا در تمام این دوره ی 25 ساله شرکت ننموده است.
در دوران خلافت پدر
امام حسن علیه السلام با پدر، از آغاز خلافت تا شهادت : امام حسن از آغاز بیعت مردم با حضرت علی علیه السلام تا لحظه شهادت آن حضرت در مقام قوی‏ترین بازوی آن حضرت عمل کرد. در جریان بیعت، حضوری جدی داشت؛ در سه جنگ جمل ، صفین و نهروان حاضر بود. پیش از جنگ جمل هم به همراه عمّار یاسر و قیس بن سعد به کوفه رفت و با سرکوب کردن فتنه ی ابو موسی اشعری ، مردم را به جنگ با مردم بصره فرا خواند. گهگاه به جای پدر نماز جمعه بر پا داشت. در شب ضربت خوردن پدر قصد داشت همراهی اش کند که با منع پدر، منصرف شد. پس از ضربت خوردن پدر نیز تمام تلاش خود را برای بهبود و استراحت آن حضرت به کار بست و در پایان به وصایای او گوش سپرد.
جانشینی پس از شهادت پدر
حضرت علی علیه السلام قبل از شهادت، امام حسن را وصی خود تعیین کرد. رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نیز قبل از آن به دو گونه این وصایت را اعلام کرده بودند؛ یکی به صورت تصریح به امامت امام حسن و امام حسین علیهماالسلام پس از پدرشان، و دوم تصریح به امامت اوصیاء دوازده گانه ی خود، با ذکر اسامی آنها.
امام پس از خلافت
امام حسن علیه السلام پس از خلافت و قبل از صلح (دوران کوتاه خلافت ظاهری): دوران کوتاه چند ماهه خلافت ظاهری امام حسن علیه السلام، پر ماجرا سپری شد. بلافاصله پس از شهادت حضرت علی علیه السلام، امام حسن به مسجد آمد و در سخنانی شیوا تلویحاً مردم را به بیعت با خویش فراخواندند.
پس از سخنرانی و با تبلیغ نافذابن عباس مردم کوفه با آن حضرتبیعت کردند. امام نیز بیعتشان را براین اساس که از او پیروی کنند و با هر کس جنگید، بجنگند و با هر کس صلح کرد، صلح کنند، پذیرفت؛ و سپس به تحکیم پایه های حکومت خویش پرداخت، ابن ملجم ،قاتل پدر، را گردن زد و اکثر فرمانداران مناطق را که به دست پدرش نصب شده بودند، تثبیت نمود و برخی را تغییر داد.
جاسوس های معاویه را پیدا کرد و گردن زد، نامه ی تندی به وی نوشت و او را تهدید به جنگ نمود. نامه نگاری میان حضرت و معاویه ادامه یافت تا اینکه معاویه لشکری عظیم به سوی عراق گسیل داشت و حضرت نیز درصدد تهیه لشکری برای مقابله با او برآمد.
صلح امام
مهمترین حادثه در زندگی امام حسن علیه السلام جریان صلح معاویه با آن حضرت است. تحلیل این حادثه ضروری به نظر می رسد زیرا خود امام صلحش را حجتی بر آیندگان می داند؛ یعنی بر اساس عملکرد حضرت، وظیفه انسان نیز در شرایط مشابه با آن زمان، صلح و مصالحه است.
بررسی مقدمات و شرایط و عللی که صلح را ایجاب کرد و دقت در کیفیت وقوع صلح و مواد صلحنامه و موشکافی نتایج شیرین صلح برای جناح حق و ضربه های سهمگین آن بر جناح باطل به خوبی روشن می کند که صلح آن حضرت در حقیقت انقلاب سبزی بود که زمینه انقلاب سرخ حسینی را فراهم ساخت و این نرمش قهرمانانه در کنار آن جنبش ظلم ستیزانه، پایه ریز انقلاب علمی امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام در عصر طلایی خلأ انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس گشت و به این ترتیب، اسلام ناب محمدی که در تشیع جلوه گر بود، نهال خود را آبیاری نمود و به درخت تنومندی تبدیل کرد.
امام پس از صلح تا شهادت
تمامی تلاش امام حسن پس از قبول صلح این بود که فواید مورد نظرش را از صلح به نتیجه برساند و بر این اساس در تمام این مدت به حفظ نیروهای کیفی و خالص ، بازسازی نیروهای خسته و وازده و تفسیر صحیح اسلام پرداخت.
عملکرد دشمن شکن حضرت پس از صلح چنان قدرتمند بود که معاویه را به فکر شهادت آن حضرت انداخت.
صورت و شمایل امام
امام حسن علیه السلام به رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از همه شبیه تر بود. زیبایی بی نظیری داشت.رنگش سفید بود و اندکی متمایل به سرخ، چشمانش درشت و سیاه، و محاسنش انبوه. جثه ای قوی، تنومند و چهارشانه داشت. مویش مجعد (فردار) و قامتش متوسط بود.
سیرت و فضائل و مناقب امام : شمارش مناقب هیچ یک از اهل بیت عصمت علیهم السلام ممکن نیست. در زیارت جامعه خطاب به آنان می گوییم: « سروران من! ستایش شما را شماره نتوانم کرد و به آنچه در شأن شماست نتوانم رسید و به اندازه و قدرتان وصف نتوانم گفت
امام حسن علیه السلام نه تنها از این خطاب مستثنی نیست بلکه به خصائصی از قبیل« سبط اکبر» بودن نیز برخوردار است.
حلم بی پایان، علم فراوان، جود و عبادت، زهد و بلاغت، تواضع و شجاعت آن حضرت، نه دوست بلکه دشمن را به اعتراف و اعجاب واداشته است؛ و فضیلت و افتخار، آن است که دشمن به آن گواهی دهد.
معجزات امام : از معجزات آن حضرت جز اندکی در تاریخ نقل نشده است( همانند اینکه پدر را پس از شهادتش به صورت زنده به گروهی نشان داد.) و نیز نمونه هایی از استجابت دعا و نفرین های آن حضرت (همانند رطب دادن نخلی خشکیده به دعای او.) ولی اکثر معجزات و کرامات حضرت در اخبار از غیب و پیشگویی ها تجلّی کرده است.
شهادت امام
تلاش موفق امام حسن برای به کرسی نشاندن اهداف صلح باعث شد که معاویه طرح قتل حضرت را پیگیری نماید تا بتواند به خواسته دیرین خود یعنی تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت موروثی، جامه ی عمل بپوشاند. به این ترتیب سمی مهلک تهیه کرد و آن را توسط همسر آن حضرت به او خوراند.
حضرت پس از مدتی درد و رنج، در روز 28 ماه صفر سال 50 هجری به لقاء الله شتافت.
برادرش امام حسین علیه السلام، جنازه ی او را پس از تغسیل و نماز برای دفن به سوی مسجد و روضه پیامبر برد ولی سرانجام بر اثر ممانعت بنی امیه در بقیع به خاک سپرد.
ثواب عزاداری و گریه بر امام حسن
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم سال ها پیش از شهادت امام حسن فرموده بود : « هر کس بر حسن گریه کند، چشمش روزی که دیده ها کور می شوند (روزقیامت)، کور نمی شود و هرکس در مصیبت او اندوهگین شود، روزی که همه دلها اندوهگین است، غم و اندوهی ندارد. زیارت حسن مایه ی استواری قدم ها در قیامت است
شاگردان و یاران امام
نام بیش از 30 نفر از شاگردان و یاران آن حضرت در تاریخ ثبت شده است.
همسران امام
بررسی موضوع زنان امام حسن علیه السلام بسیار لازم است زیرا زشت ترین تهمتی که به حضرت از طرف دشمنان و دوستان نادان زده شده است، کثرت اغراق آمیز ازدواج ها و طلاق های اوست؛ تا جایی که برخی، تعداد همسران آن حضرت را 400 نفر گفته اند.
مجموعه زنانی که نام خود و پدرشان در تاریخ ثبت است و به عنوان همسر حضرت ذکر شده اند، صحیح یا ناصحیح، به ده نفر نمی رسد؛ و در حقیقت بنی امیه خواسته اند با تهمت لذت طلبی مفرط به آن حضرت، صلح او را به صورتی تحریف یافته تفسیر کنند.
فرزندان امام
کمترین عددی که درباره فرزندان حضرت نوشته اند 7 نفر و بیشترین عدد 23 نفر است. شیخ مفید ، فرزندان حضرت را 15 نفر می داند( هشت پسر و هفت دختر.)
از دختران حضرت 4 نفر و از پسرانش نیز 4 نفر صاحب فرزند شده اند. البته دو تن از پسران، فرزند پسر نیاوردند و به همین جهت نسل تمامی سادات حسنی به آن دو پسر دیگر که فرزند پسر آورده اند زید و حسن مثنّی) منتهی می گردد. در سلسله سادات حسنی، دانشمندان، سلاطین، محدّثان و انقلابیون متعددی وجود دارد

تعداد بازدید از این مطلب: 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


به وبلاگ کتابخانه عمومی پروین اعتصامی خوش آمدید. ************************ عضویت در این کتابخانه برای عموم مردم آزاد می باشد. مدارک لازم جهت عضویت: یک قطعه عکس ۳ در ۴ به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر پرداخت مبلغ 5000تومان حق عضویت سالانه(عضویت تمام بها) عضویت نیم بها 3000تومان و عضویت رایگان 1000 تومان تکمیل نمودن فرم درخواست عضویت ************************ شیفت بندی کتابخانه در پاییز و زمستان سال99 : صبح ها : خانم ها از ساعت 8:00 الی 13:00 عصرها : آقایان از ساعت 13:00 الی 17:30 پنج شنبه ها ساعت 8 الی 13:00 آدرس: همدان حصار امام اسلامشهر ابتدای کوچه رنجبران جنب پارک رنجبران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود