آمار مطالب

کل مطالب : 357
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 6

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 65
باردید دیروز : 49
بازدید هفته : 119
بازدید ماه : 114
بازدید سال : 987
بازدید کلی : 40592

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه عمومی پروین اعتصامی همدان و آدرس parvinpl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 49
بازدید هفته : 119
بازدید ماه : 114
بازدید کل : 40592
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


 
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1393
نظرات

کتاب و کتابخانه در دوره صفوی

یکی ازابعاد مهم مدنیت در دنیا اعتنای به کتاب و کتابخوانی است چیزی که در تمدن اسلامی توجه زیادی به آن وجود داشته و پدید آمدن آثار مکتوب بی شمار همراه با هزاران کتابخانه کوچک و بزرگ در سراسر دنیای اسلام نشان این توجه می باشد.

داستان کتاب در دوره صفوی داستانی دو سویه است از یک جهت قابل تقدیر و از جهتی باعث تاسف. در این دوره باشکوه در شهرهای اصفهان، مشهد، تبریز، قزوین و بسیاری از نقاط دیگر هزاران کاتب به استنساخ کتاب مشغول بوده و آثار مکتوب را برای استفاده خود یا به درخواست دیگران کتابت می کردند. کاتب کتاب را استنساخ می کرد پس از آن کتاب استنساخ شده به کتابخانه شخصی یک عالم یا وزیر یا شاه یا کتابخانه ی مدرسه ای منتقل می شد. نسخه های تهیه شده به دلیل انکه محدود بود هر لحظه در معرض تلف شدن قرار داشت و اصولا تولید کتاب در دوره صفوی به گونه ای بود که کتاب به راحتی نمی توانست در اختیار همه قرار بگیرد. درست همان طور که پس از تولید به راحتی در معرض تلف قرار داشت. این وضعیت مانعی بر سر راه ترقی و رشد فرهنگ در این دوره محسوب می شد. 

در واقع دولت صفوی برخلاف مسیرکند تولید کتاب به لحاظ تالیف و استنساخ که پیش از ان وجود داشت پس از استقرار حرکت جدی خود را اغاز کرد . بسیاری از کتابهای شیعه از عراق وجبل عامل وبحرین وحتی  هند به ایران انتقال سافت و تحول جدید  در برخی از دانش ها بوجود امد . با این حال کار از حد استنساخ کتاب فراتر نرفت.استنساخ کتاب ها در این عهد به ویژه دراصفهان در حد شگفت اوری گسترده بود ،چنانکه اثار برجای مانده نشان میدهد که چه مقدار انرژِی در این راه صرفشده است .

با این حال علی رغم ان که در ان دوران در اروپا نوع کتابها به چاپ میرسید و حتی برخی از متون چاپی کتاب مقدس از زمان شاه عباس به ایران رسیده بود،به دلایلی که بر ما روشن نیست ،کمترین تلاشی برای انتقال چاپ به ایران صورت نگرفت.شاردن درباره ی چاپخانه مینویسد:

ایرانیان همانند دیگر کشورهای مشرق زمین چاپخانه ندارند و بدین صنعت سودمند توجه نمیکنند میگویند چون هوای ایران خشک میباشد نه تنها کاغذ شکننده و کم دوام میگردد بلکه استفاده از چاپخانه را سخت دشوار میسازد از این رو به نوشتن و داشتن نسخه های خطی خرسندند و چون بالطبع دوستدار دانش میباشند هنر کتابت و نسخه نویسی ترقی بسیار یافته و در مشار هنرهای زیبا در امده است...در ایران با این که بهای کتابهای خطی نسبت به کتب چاپی ما زیاد است هم به قدر کفایت وجود دارد و هم قیمتش گران نیست اما اثار مصنفان به ندرت به دست میاد. از این رو خواستار باید نوشتن ان را به نسخه برداران سفارش دهد ...به هر روی اسان میتوان دریافت که گرانی و کمیابی کتاب تا چه اندازه مانع نشر دانش و فرهنگ میباشد و چه مایه پژوهشگران و اهل تحقیق را از ادامه مطالعه و اکتشافات علمی و فکری باز میدارد ....بارها در دربار اصفهان به من پیشنهاد کردند که چند چاپخانه به ایران بیاورم و یکی را در اصفهان نصب کنم و به راه بیندازم.اگر شاه عباس ثانی زنده و پادشاه بود این کار به اسانی جنبه ی تخصصی میافت و به سرعت عملی میشد اما پسر و جانشینش در بند این امور مهم نیست و چندان که دانشمندان و خیر اندیشان او را به ان کار دلالت و تشویق نمودند سودی نبخشید.

تعداد بازدید از این مطلب: 1366
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : یک شنبه 14 ارديبهشت 1393
نظرات

با دستور محمد حسين ملك احمدي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور احكام رسمي آزمايشي كتابداران كتابخانه هاي عمومي كشور صادر شد.

 
به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، با دستور محمد حسين ملك احمدي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور احكام رسمي آزمايشي كتابداران كتابخانه هاي عمومي كشور صادر شد.

گفتني است، ضوابط اجرايي صدور احكام متعاقباً اعلام خواهد شد.
تعداد بازدید از این مطلب: 378
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 20 اسفند 1392
نظرات

سامان بخشی احكام كتابداران مهمترين اولويت در سال 93 است

همزمان با دهمين سالروز تصويب قانون تاسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور (17 اسفند)، نشست مديران كل كتابخانه هاي عمومي كشور با حضور مهندس محمد حسين ملك احمدي (دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور)، مديران ادارات كل كتابخانه هاي عمومي استان ها، مديران و معاونين نهاد در سالن كنفرانس كتابخانه عمومي مركزي تهران (پارك شهر) برگزار شد.

 مهندس محمدحسين ملك احمدي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در گردهمايي مديران كل كتابخانه هاي عمومي سراسر كشور كه به مناسبت هفدهم اسفند، دهمين سالروز تصويب قانون تاسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور كه در محل كتابخانه عمومي پارك شهر برگزار شد، سامان بخشي احكام كتابداران را مهمترين اولويت كاري نهاد در سال 1393 اعلام كرد.

        به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، مهندس ملك احمدي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اهميت انگيزه بخشي به كتابداران در ايفاي وظايف مهم و اثربخش اين قشر زحمتكش و خدوم جامعه گفت: قانون محوري و اجراي كامل قانون تاسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، محور برنامه هاي نهاد در سال 93 خواهد بود زيرا در پرتوي قانون و قانون محوري است كه مي توان برنامه ها را مبتني بر رضايت عمومي به سرانجام رساند.

دبيركل نهاد گفت: وظايف ستاد و نهاد بايد تفكيك شود و سهم استانها بايد به دقت تعريف شود. زيرا در صورت تفكيك وظايف امكان تمركز زدايي فراهم مي شود و مي توان از اين رهگذر به انسجامي شايسته رسيد.
مهندس ملك احمدي با تاكيد بر همراهي و همگامي مديران استاني و رابطه فعال آنها با استانداران گفت: استانداران رؤساي انجمن كتابخانه هاي عمومي استان هستند و نقش تاثيرگذار آنها در رشد و بالندگي كتابخانه هاي عمومي غيرقابل انكار است.
دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور افزود: جذب درآمدهاي استاني، جلب مشاركت هاي استاني، جذب نيم درصد درآمد شهرداري شهرهاي مختلف كشور از جمله ملاك هاي ارزيابي مديران استاني است.
وي تاكيد كرد: سرمايه اصلي نهاد، كتابداران هستند و از نظر من مديري كه تعامل مناسب با همكاران كتابدار داشته باشد مي توان گفت كه مديري شايسته است. به عبارت ديگر مدير داراي حسن خلق و حسن سلوك و روابط عمومي مناسب توان تعامل با استانداران، خيرين و ديگر مديران استاني دارد.
مهندس ملك احمدي افزود: جايگاه مهم كتابخانه هاي عمومي در شهرهاي مختلف كشور، آنقدر شناخته شده و حايز اهميت است كه هر مديري اعم از مدير فرهنگي، اقتصادي و حتي صنعتي علاقمند به ارتقا، تجهيز و زيباسازي كتابخانه عمومي شهر خود است.
دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در بخش پاياني سخنانش گفت: مديران استاني لازم است براي تعامل مثبت، تاثيرگذار و مستمر با نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در سراسر شهرهاي ميهن اسلامي اقدام كنند، زيرا با توجه به محوريت قانونگرايي در دوره مديريت جديد نهاد ارتباط با نهادهاي قانوني نظير مجلس شوراي اسلامي و ارتباط با بخش هاي سياستگذار نظير هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور اهميت بسيار زيادي دارد.
گفتني است نشست يكروزه مديران كل كتابخانه هاي عمومي كشور با حضور دبيركل نهاد به منظور ارائه گزارش عملكرد مديران و استماع نظرات آنان براي پيشبرد امور كتابخانه هاي عمومي و برنامه هاي سال 1393 آنها از سوي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برگزار شده است.
تعداد بازدید از این مطلب: 593
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 13 اسفند 1392
نظرات

نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي گفت: افزايش مطالعه و فرهنگ كتاب و كتاب خواني رابطه مستقيمي با كاهش جرم و جنايانت در جامعه در پي دارد.

 
به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان همدان به نقل ازخبرگزاري تسنيم، احمد آريايي‌نژاد اظهار كرد: برگزاري برنامه هاي مختلف با موضوع كتاب و كتاب خواني در كشور به منظره نهادن جرقه اي براي شعله ور تر شدن فرهنگ كتاب خواني در جامعه ايران اسلامي است.
آرايي نژاد افزود: هم اكنون كشور ما در جايگاه واقعي در امر فرهنگ مطالعه و كتاب نرسيده است و براي رسيدن به اين جايگاه بايد نظام جمهوري اسلامي كه قسمت عمده فرهنگ سازي در آن قرار دارد وارد عمل شوند و اين نيازمند توجه بيشتر و ورود رسانه هاي ديداري و شنيداري را آشكار مي سازد.
وي بيان كرد: شاخصه ملت ما شيعه بودن ما است كه پيشينيان ما نيز داراي اين سابقه هستند و به حقيقت اين مشخصه برازنده ما ايرانيان است و ما شيعيان بايستي براي امر مهم كتاب و كتاب خواني كه باعث رشد فرهنگ و دانش در تمامي عرصه ها مي شود زمان بيشتري را اختصاص دهيم.

آريايي نژاد با بيان اينكه ما در جامعه كتاب هاي گران بهاي قرآن و نهج البلاغه را در اختيار داريم افزود: كتاب قرآن معجزه پيامبر ما بود و اين موضوع اهميت و دغدغه واقعي ملت ما از نظر تئوري و عقيدتي را در اسلام نشان مي دهد.
وي اعلام كرد: موضوع مهم كتاب و كتاب خواني را در بسته هاي مختلف و جانبي زندگي و جامعه قرار دهيم ضمن اينكه ارائه آمار در اين راستا نتيجه اي به دنبال نخواهد داشت و بايستي در بحث كيفي كار بيشتري انجام پذيرد.
آريايي نژاد گفت: افزايش مطالعه در كشور رابطه مستقيمي با كاهش جرم و جنايت دارد و از مظاهر آن مي توان به ايجاد امنيت در جامعه اشاره كرد.
وي تصريح كرد: مكان مطالعه نكته حائز اهميتي است اما ايجاد فرهنگ كتاب خواني از اهميت بيشتري برخوردار است كه بايستي تا جايي در اين موضوع پيش روي كنيم كه قله هاي رفيع علم و معرفت در دنيا را تسخير كنيم.

 

 

تعداد بازدید از این مطلب: 426
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : کتابخانه پروین اعتصامی
تاریخ : سه شنبه 13 اسفند 1392
نظرات

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور گفت: اميدواريم بتوانيم با استفاده از مشاركت خيّرين در جهت افزايش سطح علم و آگاهي و معرفت جامعه بهره ببريم.

 

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه‌هاي عمومي استان همدان، محمدحسين ملك‌احمدي در اولين همايش خيّرين كتابخانه‌ساز استان همدان، اظهار داشت: استان همدان همواره در زمينه فرهنگ و علم از استان هاي پيشگام در كشور بوده است.
وي با بيان اينكه انجمن خيّرين كتابخانه ساز در برخي از استان‌ها تشكيل شده است اظهار كرد: استفاده از ظرفيت خيّرين يكي از برنامه هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي براي افزايش كمي و كيفي سطح مطالعه و گسترش فرهنگ مطالعه است.
ملك احمدي يكي از نيازهاي فضاي كتابخانه‌ها را كتابخانه‌سازي برشمرد و تصريح كرد: بايد از ظرفيت خيّرين در راستاي مديريت كتابخانه‌ها و در نتيجه ارتقاي سرانه مطالعه و مشاركت در فضاي كتابخانه‌هاي عمومي استفاده كرد.
وي ادامه داد: نيازمند بررسي‌هاي دقيق‌تر در راستاي اهداف نهاد هستيم تا به نيازهاي اقشار مختلف در مكان‌هاي مختلف از جمله شهرها و روستاهايي كه داراي كتابخانه نيستند پرداخته شود.
دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور عنوان كرد: يكي ديگر از امكاناتي كه بايد بعد از گسترش فضاي كتابخانه‌هاي عمومي به آن پرداخته شود، امكانات فناوري روز است و روز به روز بايد در همه مكان‌ها و زمان‌ها در دسترس باشد.
ملك‌احمدي با بيان اينكه كتابداري يك افتخار است، عنوان كرد: كتابداران در ارتقاي اهداف نهاد نقش موثري دارند و تلاش همه تلاشگران براي رشد كتابخواني بدون حضور كتابدار بي نتيجه خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: اميدواريم بتوانيم خدمات مناسبي را به كتابدار ارائه دهيم و البته آنان نيز بايد در جهت افزايش سطح آگاهي و دانش خود گام بردارند تا بتوانند بيش از پيش در كار خود موفق باشند.
ملك احمدي يادآور شد: كتابداران بايد شغل خود را يك شغل الهي بدانند زيرا سر و كار داشتن با كتاب و كتابخواني از بزرگ‌ترين الطاف الهي است.
 
تعداد بازدید از این مطلب: 347
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


به وبلاگ کتابخانه عمومی پروین اعتصامی خوش آمدید. ************************ عضویت در این کتابخانه برای عموم مردم آزاد می باشد. مدارک لازم جهت عضویت: یک قطعه عکس ۳ در ۴ به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر پرداخت مبلغ 5000تومان حق عضویت سالانه(عضویت تمام بها) عضویت نیم بها 3000تومان و عضویت رایگان 1000 تومان تکمیل نمودن فرم درخواست عضویت ************************ شیفت بندی کتابخانه در پاییز و زمستان سال99 : صبح ها : خانم ها از ساعت 8:00 الی 13:00 عصرها : آقایان از ساعت 13:00 الی 17:30 پنج شنبه ها ساعت 8 الی 13:00 آدرس: همدان حصار امام اسلامشهر ابتدای کوچه رنجبران جنب پارک رنجبران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود